Widowisko historyczne - BAYOR-AUDIO Profesjonalna technika koncertowa: światło, dźwięk, scena, multimedia

    

Widowisko historyczne

Galeria » Widowisko historyczne

      Gigantyczne widowisko historyczne jest jednym z głównych punktów trwających obchodów dziewięćśetlecia Jeleniej Góry. Na Wzgórzach Dziwiszowskich, przy drodze wlotowej od strony Wrocławia, tuż przy największym osiedlu miasta, organizatorzy zaimprowizowali wielką plenerową scenę. To właśnie na tej wielkiej polanie, u stóp lasu, rekordowa widownia - prawie piętnaście tysięcy ludzi, mogła obejrzeć historię Jeleniej Góry - od czasów prehistorycznych, poprzez założenie miasta, jego rozwój, drugą wojnę światową, czasy PRL i Solidarności, na wejściu do Unii Europejskiej skończywszy.

 

       W widowisku wzięło udział ponad stu aktorów - i tych zawodowych,  i tych którzy na co dzień są tokarzami, kierownikami czy kierowcami. W spektaklu zagrali też bowiem mieszkańcy miasta. W scenach pojawili się rycerze w oryginalnych zbrojach, żołnierze husyckiej roty pieszej, tancerze, teatry ognia i jeźdźcy na koniach. Wieczór zakończył pokaz sztucznych ognii, jakiego nikt z widzów chyba nie zapomni przez całe życie.

 

       Nagłośnienie i realizację dźwięku powierzono Bayor-Audio. Naszym zadaniem było przekazanie wielotysięcznej widowni emocji zawartych w muzyce autorstwa Agima Dżeljilji.  W tym celu na bardzo szerokim terenie ustawione zostały dwie wieże z podwieszonymi systemami nagłaśniającymi źródła liniowego AC loud NY. Ponieważ wieże te były oddalone od siebie o ponad 60 metrów, a względy obiektywne (umożliwienie publiczności jak najlepszego widzenia spektaklu) nie pozwoliły na dowieszenie centralnego klastra dogłośnienia, konieczne okazało się skierowanie gron do środka widowni. Dodatkowo zmniejszyło to nieco poziom dźwięku wyciekającego poza teren audytorium, w kierunku miasta.

 

     W klastrach ustawione zostały subbasy AC, napędzane końcówkami Powersoft K8. Swój chrzest  bojowy na pierwszej tak poważnej imprezie przechodziły też wzmacniacze z najnowszej serii K3, które spisały się znakomicie, pozwalając na zwiększenie dynamiki i poprawę brzmienia zestawów głośnikowych FoH. Producenci widowiska zgodzili się jedynie na postawienie jak najmniejszego centralnego klastra z dodatkowymi basami. W tym samym miejscu stanęły też dwa monitory M512, których zadaniem miało być tonalne uzupełnienie dźwięku dla osób w pierwszym rzędzie. Gdyby nie ustawić tam dodatkowych głośników, osoby te słyszałyby nadmiar basów pochodzący z centralnego klastra. Po prawej stronie ustawiony też został vip-fill, czyli dodatkowy głośnik umożliwiający właściwy odsłuch zaproszonym przez organizatorów gościom.

 

      Osobną sprawą było zapewnienie właściwego odsłuchu aktorom zarówno na pierwszym planie,  jak  i przebywającym  w zaimprowizowanych garderobach na tyłach wzgórza. Całość akcji była bowiem zsynchronizowana z muzyką. Jako odsłuch główny posłużyła mała linijka AC loud NY, zawieszona na plecach systemu głównego, skierowana tak, by pokrywać dźwiękiem cały plac gry, obsługując kąt bryłowy 40 na 120 stopni. Nie zapomnieliśmy również o konieczności redundancji źródła muzyki - odtwarzana była z dwóch niezależnych, ale zsynchronizowanych ze sobą odtwarzaczy CD.

 

       Jako konsoleta posłużył mikser Yamaha 01V96VCM. Nagłośnienie główne equalizowane było korektorami zawartymi w procesorze Dolby Lake, wszystkie dogłośnienia zaś skorygowane zostały korektorami parametrycznymi zaimplementowanymi w stole. Nie zapomniano też o różnicach czasowych pomiędzy poszczególnymi elementami systemu, wprowadzając odpowiednie opóźnienia.

 

       Warto też wspomnieć, że postprodukcję dźwięku TV do wizualizacji autorstwa Michała Kępińskiego wykonano w studiu Bayor-Audio.

Publiczność

Godzinę przed widowiskiem

Stanowisko reżyserii

Centerfill

PA right

Przed próbą generalną